21 August 2013

Sepatu Terakhir


Buku ni beli masa pegi melancong ke Bali hari tu. Kira perjudian je beli buku ni sebab aku tak berapa kenal dengan penulis ni.

Cerita yang tak mengecewakan dan bukan cerita cinta macam kat negara kita yang melambak-lambak tu. Cerita tentang Pak Marwan seorang pembuat kasut dan anak angkatnya Alin. Kehidupan Pak Marwan memang hanya dengan kasut, membuka kilang sepatu di kampungnya Blitar, kehilangan anak kandung sebab penyakit dan berpisah dengan isteri sebab sepatu juga. Dia nekad untuk berhenti membuat sepatu pada suatu hari dan ini amat mengejutkan anak dan pekerjanya. Kelakuan-kelakuan misteri Pak Marwan sangat mengganggu Alin dan sebab musabab dia ingin berhenti membuat sepatu juga tak pernah dia nyatakan kenapa. Melalui sepatu juga Alin seorang penulis bebas mengenali kehidupan orang yang kehidupannya berubah setelah memakai sepatu terakhir yang telah dibuat oleh Pak Marwan.

Amboi, macam serius je cerita ni.. Aku suka baca cerita macam ni sebab aku tak boleh agak cerita seterusnya macam baca novel cinta cintun yang banyak kat kedai buku sekarang ni. Disamping cerita yang ada terselit ayat-ayat yang meyedarkan kita tentang makna kita hidup kat dunia ni.

Ewah.. dah dah. Nanti cerita lagi lah. Tata. :p 

2 comments:

  1. terimakasih telah membaca novel kami.... :)
    semoga menginspirasi....
    tak sangka novel saya dibaca sampai orang malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh..!! sama-sama pak Toni Tegar Sahidi. Ramai penulis yang bagus dari Indonesia. :)

      Delete

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...