14 September 2018

Krabi 2016

Okeyh kita try la throwback pelan pelan. Bertabahla nak mengingatkan balik.

Anak buah aku si Awin le beria-ia nak ke Krabi sebab citer apa tah dia tengok yang Aaron Aziz berlakon dengan Zara Zya yang ada trip ke Krabi. Diaorang satu family tak penah keluar negara so ajak la kitaorang sekali. Aku memang nak naik flight je sebab malas buang masa atas jalan raya. Pastu laki mak yang perasan orang Sekotlen tu beria-ia nak naik keta. Ada ke nak naik Kombi? Takde ekon? Sampai sana jadi daging salai gamaknya. Last2 kitaorang sewa keta jiran sebelah pakai Nissan Serena. Macam-macam drama woi trip ni. Kahkahkah.

Cerita sebelum pergi adik ipar aku tak lepas buat passport kat Melaka sebab dia penah ada passport tapi dia lupa kat mana. Dah la buat last minit memang nak kena sepuk la dia tu. Lepas tu kitaorg on the way tu singgah kat Bangi (tutup!) dan Putrajaya (tutup gak!). Kitaorang gerak tu Sabtu tapi kitaorang dah check sepatutnya tempat tu bukak Sabtu separuh hari tapi malangnya Selangor dan Putrajaya cuti sebab apa tah dah lupa. Dengan muka sedih adik ipar aku (panggil Dak Adik gak) kata takpela dia ikut sampai Perlis je pastu balik Melaka naik bas kalau tak dapat buat passport. Kitaorang kata "Takpe kita try kat Kedah esok pagi. Kedah kan Ahad keje". Bayangkan dari selatan ke utara semalaman (jalan sesak gila sebab orang cuti panjang masa tu, cuti Awal Muharam dan hari jadi Sultan Selangor rasanya) sampai kat Imigresen Alor Setar dapat no. giliran yang pertama, dengan semua orang tak mandi. Wakakakaka.

Lepas drama passport abis, kitaorang menumpang kasih eh mandi... kat rumah adik aku kat Perlis. Tengah hari terus gerak masuk Thailand ikut Wan Kelian.

Okey nak naik keta ke Thailand senang je benaunya. Idokle susah mana. Tapi aku malas nak cerita pasal tu korang gugel la sendiri ye.

Okey sampai je ke Krabi hari dah malam sebenarnya. Penat nak arwah weyh  naik ketaaa.. Sumpah aku tak nak buat dah hahahaha.

Loma Place

Okey kitaorang stay kat Loma Place.

Okey 2 gambar ni aku amik dari google je sebab aku lupa nak amik gambo. Boleh?

Tempat yang cantik tapi bukan berdepan dengan laut. Kedalam la sikit dekat dengan orang kampung. pagi-pagi nampak budak sekolah jalan kaki pegi sekolah ada yang mak hantar naik moto. Laluan dia kecik sikit tapi menarik bagi aku dan aku suka sebab malam tak bising. Kat simpang depan lorong hotel ni ada kedai runcit 24 jam dan kedai makan orang tempatan yang tak sesak macam depan pantai Ao Nang. Ada disediakan parking kereta dan kalau nak sewa motor pun pihak hotel ada sediakan.

Malam tu memang tak kemana sebab penat gila weyh. Jalan kaki kat lorong depan tu ada kedai makan. Kalau kat Malaysia tu ala-ala kedai tom yam la tapi sedapnya diaorang masak.. ya ampunnn...

Elephant Camp Khao Panombenja

Hari pertama kat Krabi pilih nak layan gajah la dulu. So kitaorang pergi ke Elephant Camp Khao Panombenja. Sebenarnya ada banyak tempat macam ni kat Krabi.. Pilih je memana yang mana koram nak pegi. Rasanya kitaorang pegi sendiri naik kereta je kot (dah lupa haha). Kalau koram sejenis pencinta binatang tak tau la nak kata apa diaorang buat ni kejam ke tak. Tapi ni la antara punca pendapatan diaorang kat sana sebab aku boleh nampak diaorang latih gajah-gajah ni sejak dari kecik lagi. Siap ada sekor gajah tu dah besar kot tapi ikat tali je kaki dia kat tunggul kayu yang aku rasa bebila je dia rentap memang abis je kayu tu. Tapi sebab diaorang tu dah dilatih dari kecik yang kayu tu lebih kuat daripada diaorang, maka sampai diaorang besar dia anggap benda tu sama je.

Adik ipar aku dan anak-anak dia.
Sesi menunggang gajah merentas desa, lalu kat anak sungai la ladang kelapa sawit la..
Ni eksen je sebenonya.. Bukan berjalan pun hahaha.. Gila ko nak bawak gajah.
Aktiviti bagi gajah makan. Ni kena beli le makanan dia kat situ.
Cubaan bermesra dengan gajah.
Pandai weyh gajah ni buat show. Sebab dia kecik takleh bawak orang, dia kena gak buat keje.
Diaorang bagi je pelancong bergambar dengan gajah kecik tu lepas dia buat show.
Lepas tu diaorang sediakan buah percuma dan air pun percuma (banyak la kau percuma, padehal dah termasuk dalam pakej tu)

Ao Thalane

Lepas layan gajah kami balik ke hotel pi tukaq baju pastu nak pi kayak kat Ao Thalane. Pakej kayak ni diaorang amik dan hantar balik sekali kat hotel.

Tak tau nak amende menatang aku naik ni bas ke lori ke motor 😂

Area kat tempat naik kayak tu. Jeti dia penuh je dengan bot nelayan. Dia dah siapkan tempat untuk ko letak selipar or kasut dan beg.

On the way ke kawasan kayak tu diaorang ajak singgah tengok starfish. First time aku dapat pegang abam Patrick.

Dua ketul budak cuba cari starfish.
Sepet dapat sekor Patrick.
Akak cuba berzapin di Krabi.
Geli sebenaunya nengok Patrick ni berjalan. Kaki dia juta-juta lemon hahahaha.

Lepas tu diaorang bawak kitaorang melawat kengkawan kat sana. Kera kat sini special tau diaorang tak makan buah sebab kawasan diaorang takde buah nak dimakan, yang ada ketam je. Diaorang survive dengan makan ketam kecik. Lepas tu diaorang terer gila cari ketam kat situ.

Diaorang ni jenis berani gila. Jenis tak takut orang dia selamba datang nak korek beg. Jangan la gatal nak offer makanan ke apa memang kena serang la nanti.
Ramai gila diaorang kat situ, tak tau cemana diaorang ada kat situ. memang standby je tengok kayak kalau datang, tak berani kitaorang datang dekat.

Antara gambar-gambar yang sempat diambil masa kayak. Kalau tanya aku sebenarnya cantik kawasan ni. Ngeri gak nak kayak kalau sensorang sebab besar kot kawasan dia. Kayak celah-celah batu gittew.. Abis kayak pun diaorang dah siapkan buah untuk dijamu dan air mineral.

Street Market Ao Nang

Balik malam tu pi cari makan kat area pantai Ao Nang. Yang pemes pancake apatah lupa nak amik gambo sebab lapo bebeno time tu.

Makan eskrim kelapa pun syiokk..
ainting yang banyak kat jalan Ao Nang tu bukan diaorang lukis pun weyh.. Diaorang kaler pakai kod warna mcam Paint It Yourself tu.. Kantoi sebab aku cari tandas kat area situ tak jumpa.. Pusing-pusing sampai belakang kedai tu yang aku tengok diaorang tengah ralit mewarna ikut kod warna.
Ye ye je diaorang ni jual macam artis yang buat. kehkehkeh.

Island Hoping

Esoknya plan nak island hoping tapi pegi 4 pulau je. Hajat dihati nak buat rock climbing kat Riley Beach tapi malangnya takleh datang terus terjah nak buat rock climbing tu. Kena booking dulu baru boleh.. Aduuhh kecewa tauuu..

Serius lupa ni katne 😅

Riley Beach

Riley Beach la rasanya ni.. Lupa dah ahahaha..  Pantai kat sini kecik je. Kat sini la nak buat rock climbing tapi tak dapat. Kecewa terus tak nak amik gambar orang lain buat rock climbing.

Ni pun kat Riley Beach, penuh la dalam bot diaorang jual makanan macam nasi goreng kat kedai tomyam tu.. jagung bakar dan macam-macam lagi la. Harga boleh tahan mahal la sikit daripada kat Ao Nang.

Chicken Island

Walaupun dia kata 4 island tapi kami dapat 5 sebab Riley Beach sebenarnya tak termasuk dalam pakej tu. Chicken Island ni je rasanya tempat yang boleh snorkeling. Kalau tanya aku la.. Snorkeling kat Malaysia lagi best and serius lebih cantik.

Tup Island

Kera banyak kat Tup Island pastu jenis tak takut manusia. Pantang tengok kita lepa dia curi makanan kita. Kitaorang kena gak tau. Masa tu bukak jajan seaweed pastu anak buah gatai bagi kera makan. Pastu dia boleh terpa rampas jajan tu, yang lagi best dia rampas jajan seaweed yang pedas. Padan muka kera tu tapi yang lagi malang dia pegi rampas botol air orang lain sebab pedas. memang kecoh la tetiba kat kawasan kitaorang masa tu.

Poda Island

Kat Poda ni rasanya paling pemes sebab sesuai kanak-kanak nak mandi.
Gambar ni nak tunjuk dari pulau boleh jalan kaki ke pulau satu lagi masa air tengah surut. Takde mende pun kat pulau pandan jauh ke tengah tu hahaha. Oh ye ni kat Tup Island.
Aku agak je ni kat Poda hahaha lupa katne ni..

Sehari buat island hoping penat balik terus tido tapi sebelum tu makan la kat depan lorong hotel tu.

Emerald Pool

Esoknya pepagi gerak pegi Emerald Pool. Boleh tahan la gak jauh dalam sejam kot. Rasanya tempat ni memang pemes kalau ke Krabi. Rasa macam kat Malaysia je kalau pegi sana sebab penuh orang Malaysia je. Kena bayar masa nak masuk dan dah lupa berapa (adehhh). Pastu dari pintu masuk kena jalan kaki dalm 1.4km nak dapatkan kolam yang boleh mandi. Ada hot spring tapi lupa la ada pegi ke tak. Macam takde gambar jadi anggap tak pegi je la.

Laluan air dan banyak kolam takungan kecil semulajadi daripada pintu masuk ke Emerald Pool.
Emerald Pool ni penuh terutama cuti sekolah dan hujung minggu. Takde la dalam sangat tapi memang cantik tempat ni tapi kena hati-hati sebab licin gila kawasan ni.
Blue Pool ni kena jalan kaki ke dalam lagi. Lawa tempat ni tapi tak dibenarkan untuk mandi, bahaya rasanya. Lagipun sulfur dia tinggi tu yang nampak biru dia kemain lawa lagi.
ntara makanan yang menarik perhatian tapi lupa dah amende ni. Macam telur ayam kan?
Jumpa budak kecik ni comel je dia dengan kaki ayam minum air dalam baldi.

Krabi Shell Fossil Beach

Tak tau cemana lepas tu kitaorang boleh terpegi ke Krabi Shell Fossil Beach. Kalau aku ni saintis maybe la aku rasa teruja sebab aku tak paham apa yang berlaku kat situ sebenarnya (konpius melanda diri). Tapi kawasan tu boleh tahan cantik sebenarnya kalau dibangunkan dengan baik. Nak masuk pun kena bayar gak (koram google la sendiri kalau minat).

Fosil tu kat konkrit tu tapi khalus bebeno. Katanya ada kat US dengan Jepun gak. Yang pasti Malaysia takde.

Tak tau nak buat apa kami main buaian. Mana tah gambar tepi pantai kat sini. Malas nak cari dah.
Balik singgah le nak bergambo gak kat ikan todak ni. Motip?
Esoknya kami gerak la balik ke Malaysia. Singgah banyak tempat gak. Tapi malas nak citer sebab dah panjang sangat rasanya entry ni. Malas nak recall dah.