02 July 2024

Scammer Customer Service Shopee Part 1

 Assalamualaikum, hai semua.. (acah2 ramai pembaca)

Okey pagi ni sis terkena panggilan daripada scammer. Sis adalah sejenis manusia kalau ada bau2 scammer ni kita elak siap-siap dengan meletakkan panggilan terus tanpa budi bicara. Tapi pagi ni sis terkena juga hahahaha adoilaaaaaa.. Rasanya hari ini adalah hari bodoh saya. Okey sis buat dialog dan sis pendekkan merapu sis sekali ye supaya senang nak cerita. Marilah semua!

Lebih kurang 9.40 pagi. Dapat panggilan nombor 0125493764. Yang bercakap suara lelaki. Muiz nama dia (Kata dia laaa)

Muiz: Selamat pagi puan.

Sis: Selamat pagi.

Muiz: Saya daripada customer service shopee buat panggilan mengenai laporan ke atas nombor telefon ni berkenaan barang skincare yang dijual tanpa kelulusan KKM.

Sis: Sekejap, awak scammer kan? Saya tak jual pape kat shopee.

Muiz: Saya dari customer service shopee. No tel puan 0123456789 sampai 100 kan? 

Sis: Betul.

Muiz: Nama puan Lidyawati Puteri Kayangan Ledang Harapan Negara kan?

Sis: Ye betul.

Muiz: Kami dapat laporan daripada Jabatan Farmasi Pulau Pinang yang puan jual Glow Glowing tanpa kelulusan KKM. 

Sis: Eh saya tak jual apa-apa. Saya beli je. Macam mana orang tu boleh guna no telefon saya? Siapa yang jual?

Muiz: Nama kedai tu HMS Online Shop. 

*sis pun buka shopee and tengok orang tu jual apa.

Sis: Macam mana dia ni berdaftar dengan shopee tapi guna no telefon saya? Shopee tak check ke? Takde daftar SSM boleh jual suka-suka ke.

Muiz: Saya pun pelik ni puan. Puan kena pergi ke IPK Pulau Pinang untuk buat report. 

Sis: Eh saya kat Melaka bila pulak saya nk pegi sana and kenapa pulak saya kena pegi sampai sana buat report.

Muiz: Puan kena buat sebab no telefon puan digunakan tanpa kebenaran sebelum pukul 11 pagi ni supaya tak kena saman dengan Jabatan Farmasi. 

Sis: Eh laa.. Jauh sangat saya nak buat report. 

Muiz: Saya boleh tolong puan buat E-Report untuk selesaikan masalah ni. Saya boleh sambungkan terus ke IPK Pulau Pinang (masih tak sedar lagi bila sambungkan panggilan ni confirm scammer). Nanti lepas buat report puan kena faks report ke HQ Shopee 03-22673927.

Sis: Ni zaman bila submit report guna faks? Macam mana saya nak tau report ni diterima? Pakai email je la lagi cepat.

Muiz: Okey puan boleh email ke hqshopeemalaysia@gmail.com

Sis: Aik punya besar syarikat ni pakai gmail je ke? (masih dalam mode bodoh 😆)

Muiz: Okey puan kena submit report sebelum pukul 11 pagi ni ye.

Sis: Wahh.. kemain cepat nak saya submit report ye. Time saya buat complaint bukan main lambat respond.

*time ni dak Muiz dah terkedu dah tapi sis masih bengong hahaha

Muiz: Okey puan ambil maklumat ni untuk buat report ye. Nama kedai HMS Online Shop beroperasi sejak 2 bulan lepas di Pulau Pinang. Email kedai healthymartshop@gmail.com. No report Jabatan Farmasi EM166420P. Tarikh Report 29.Jun 2024. Nama produk Glow Glowing. Nama saya Muizuddin Bin Zakaria No staf saya 10911.

*kemahen segala maklumat dia kasi aku.

Sis: Okey

Muiz: Puan tunggu panggilan disambungkan ye jangan letak telefon.

.

.

.

Okey kita buat part dah sambung ke IPK Pulau Pinang pulak.


No comments:

Post a Comment

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...