02 July 2024

Scammer Customer Service Shopee Part 2

 Okey sambungan Part 1.

Bunyi telefon disambungkan tapi nombor masih sama. Aku siap tengok skrin hp.

Sarjan: Selamat pagi puan. Saya Sarjan Azuan boleh saya bantu?

*maka aku pun bercerita dengan segala detail.

Sarjan: Kenapa puan tak datang ke balai buat laporan?

Sis: Saya kat Melaka bila pulak saya nak sampai kalau nak kena bagi report pukul 11 pagi.

Sarjan: Oh saya faham, baiklah macam ni saya kena rekod keterangan puan dan pastikan puan berada di tempat yang tiada gangguan bunyi atau puan bercakap dengan individu lain. (modus oeprandi mengelakkan orang lain cam kita kena scam). Pastikan bateri hp puan penuh sebab rakaman ni akan mengambil masa yang panjang. Sebelum tu puan boleh semak laman web IPK Pulau Pinang dan bacakan saya alamat dan nombor telefon?

*maka dengan gigihnya aku buka website dan bacakan segala maklumat 



Sarjan: Baiklah puan, saya akan letakkan talian ini dan saya akan call puan semula untuk tujuan rekod laporan. Puan pastikan no telefon yang masuk tu untuk no laporan ye.

*lepas tu dia call guna no 01042221522.

Sarjan: Okey puan tengok no telefon yang masuk tu, 01 adalah kod pita rakaman 042221522 adalah no carian. No ni adalah no yang sama dengan no telefon IPK. Faham ye puan.

Sis: Okey baik.

Sarjan: Okey kita mulakan rakaman dan puan boleh sebutkan nama dan no kad pengenalan selepas itu puan ceritakan kronologi kes ini.

*Sis pun bercerita la dengan segala maklumat yang ada tu... Hahahaha (graf kebodohan sedang meningkat). Siap sis masuk kereta ye sebab tak nak ada gangguan. 

Sarjan: Baiklah puan, saya bacakan semula laporan ini untuk catatan dan saya akan berikan salinan laporan ke Balai Polis berdekatan untuk puan simpan salinan dan kami akan hantar laporan ke alamat kediaman puan yang terkini. Puan boleh bacakan alamat puan?

Sis: Oh boleh hantar ke alamat kedai saya? 

*dengan gigih aku bagi alamat kedai ye... 

Lepas tu dia sembang2 dengan aku untuk dapatkan maklumat peribadi dan aku bagitau gak la cuma takde la detail. Dia cuba korek sebenarnya aku ada musuh ke tak. Sambil tu dia konon-konon nasihatkan aku jangan publish no tel peribadi dan telefon bisnes kena asing takut orang scam (Babi ye)

Sarjan: Okey puan, saya akan semak no IC puan dengan Bukit Aman. Puan tahu kan Bukit Aman ni?

Sis: Tau.

Sarjan: Okey sekejap saya sambungkan.

.

.

.

Okey esok la buat sambungan Part 3. 😂



No comments:

Post a Comment

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...