17 April 2014

Emak

Nama panggilan emak tu macam takde class kan? Tapi aku tak kesah pun sebab sukati aku nak panggil mak ke, emak ke, ibu ke, mummy ke, mama ke.. Janji aku tau dia orang yang melahirkan aku. Entry ni bukan nak bersyarah tapi nak cerita Mac lepas kitaorang first time celebrate birthday emak kat rumah. Aik takkan kat rumah je? Emak aku adalah seorang yang sangat penjimat even nak beli barang untuk diri sendiri pun dia akan fikir sampai 2 juta kali sama ada dia perlukan benda tu atau tak. Kalau dah macam tu punya fikir dah tentu la mak aku akan bising kalau kitaorang membazir buat kat kedai makan ataupun kat hotel yang kena bayar mahal-mahal. Emak aku seorang yang sangat garang dan kalau orang tak kenal sure tak tahan dengan kata-kata yang dia keluarkan. Kitaorang semua dah lali sampai bila dia membebel kitaorang akan twist jadikan benda tu lawak. Sebab kalau kita argue dengan dia maka akan bertambah panjang cerita sampai boleh gaduh. 

Okey cukup sampai situ sebab aku sebenarnya nak cerita yang sebelum Chinese New Year pakcik aku tetiba rajin bagi gambar sejarah pasal keluarga asal emak aku.

Oh emak gua sangat cantik. Masa ni dia baru 15 tahun.

Emak aku dan adik dia aka pakcik aku yang paling kitaorang rapat sekarang.


Gila old school gambar siap ada kerawang kat tepi-tepi.


Gambar perkahwinan emak dan abah. 


Tu cerita emak dulu-dulu yang kitaorang dapat tahu sikit-sikit. So ni baru gambar birthday emak yang lepas pada 24 Mac sempat dirakam. Kitaorang buat sambutan ni sebab tahun ni emak dah pencen.

Aku tengah amik gambar dalam cermin ittew hewhewhew.


Abah kesayangan yang sangat penyabar disamping kelam kabut ayamnya. Dia dah request buat birthday party untuk dia jugak this year. Wahahaha! Abah aku yang suka buat lawak dan sangat workaholic. 


Nenek, anak dan cucu usha kek tak sabar nak potong.


Kek beli kat SR je sebab tak sempat nak tempah. Tulis sekali nama ahli family yang birthday bulan Mac.


Hadiah jam tangan Solvil Titus. Susah tau nak bagi hadiah jam kat emak sebab dia dah ada kriteria jam yang dia suka. Punya la lama kitaorang discuss sebab yang dia nak jam bulat, background putih, kecik, nombor semua lengkap tak nak tulisan roman dan kena ada tarikh. Akhirnya dapat jugak last minute. Lelah nak cari.

Kitaorang paksa emak bergaya dengan jam barunya dan emak ikuuut jeeee. Cayalah emak.

Rupa emak aku macam cina? Emak aku memang orang cina dan diambil sebagai anak angkat masa bayi oleh keluarga orang Melayu. Emak aku sangat suka complaint perangai orang cina walaupun dia tu pure chinese. Dia memang pandai dan suka baca buku, tak tahu naik basikal, takut langkah longkang dan orang yang sangat simple. 

Happy Birthday emak! Kami semua sayang emak walaupun emak garang macam singa. Aummm :3

2 comments:

  1. ooo, ni kira mix la ek ek? hehe, takut langkah longkang tu cam cute je bunyiknye. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kata 1Malaysia kan.. hahaha.. haah memang penakut walaupun longkang tu kecik je pun :p

      Delete

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...