25 August 2014

Sitora Harimau Jadian


Buku ni adalah penceritaan semula oleh P.Ramlee dan diterbitkan semula setelah pencarian filem ini gagal. Korang boleh baca macam mana buku ini dapat diterbitkan kat amirmu.blogspot.com.

Jalan cerita yang ringkas dan tak menggunakan perkataan yang begitu sastera. Sangat sesuai untuk bacaan kanak-kanak.

Cerita tentang Kampung Kiambang yang diganggu oleh Sitora seekor harimau jadian. Orang kampung terpaksa membayar wang perlindungan kepada Tok Dukun untuk mengelak daripada diganggu. Tetapi Pendekar Amin enggan menurut kemahuan Tok Dukun maka anaknya Naemah sering diganggu oleh Sitora.

Kampung tersebut mempunyai balai polis yang dikepalai oleh OCPD Mutalib yang kemudian telah memohon seorang doktor untuk bertugas di kampung tersebut supaya kepercayaan orang kampung dengan tahyul dihapuskan. Dr Effendi yang ditugaskan bersama dengan Pendekar Amin dan beberapa orang kampung percaya telah berjaya membunuh Sitora. Selama 3 bulan kampung itu aman tanpa gangguan Sitora sehingga satu hari Sitora muncul dan mula membalas dendam dan menjadikan Dr Effendi harimau jadian juga.


No comments:

Post a Comment

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...