07 November 2012

Melbourne

Perancangan pergi Melbourne dah buat sejak 27 Disember 2011. Tapi dah nak dekat tu masih teragak-agak nak pergi ke tak? Nak pergi ke tak? Macam-macam hal terjadi. Jadi dengan izin Allah, aku tekadkan hati pergi jugak. Bertolak 10 Oktober - 16 Oktober 2012. Sebelum pergi tu kena la buat tourist visa elektronik sebagai pelancong kat www.eta.immi.gov.au. Janji ada pasport yang sah dan kredit kad yang boleh dipakai.. Isi borang, bayar AUD20 dan tadaaa... Dah boleh gi melancong. Hoyeahh!!

Actually flight aku around 1.45pm tapi ditunda ke 4.45pm. Perjalanan dalam 7 jam ++. Soo... sampai airport kat Melbourne pukul 3.30am cenggitu. Sampai2 je aku sibuk la menanya cemana nak gi hotel. Aku dinasihatkan untuk membeli tiket pergi balik shuttle bas bertajuk Skybus sebanyak AUD28.00. Aku lepak airport minum kopi dan makan roti sementara tunggu bas pukul 6 sebab kalau awal sangat sampai kat stesen Southern Cross (alaa.. macam K.L Sentral laa) sejuk gila (kata awek kaunter tiket tadi).

Okey, sampai je kat Southern Cross tu aku melilau cari train atau bas. Tetiba ada satu mat saleh dari Amerika tegur dan dengan baik hatinya bagi direction. Oh lupa bagitau aku gi Melbourne sensorang badak sebab ikut suka hati aku. Hahaha.

Oh ye, aku pergi ni tengah nak ke musim spring. Member aku cakap sejuk macam Cameron je.. Sampai je sana.. wak luuu... *muncung* sejuk weyhh.. Sebab saki baki winter ada lagi.. belum betul2 sampai spring.

Okey, sure la boring nak arwah kalau aku cerita cenggitu je kan? Sambil2 tu aku letak le gambar yek?


Penginapan


Aku stay kat Space Hostel kat Russel Street. Aku duduk dalam dorm yang ada katil 6 orang. Semua pompuan. Aku katil bawah, atas aku minah London, sebelah atas tu awek Jepun yang datang interview keje kat Melbourne tapi tak reti cakap omputih. Bawah dia awek mat saleh yang tak kenal sebab dia langsung aku tak nampak. Barang2 je yang ada. Sebelah sana (bayangkan sendiri je la ye?) awek mat saleh atas bawah pun aku tak kenal gak. 

Toilet bersih, senang nak cari, dekat dengan train,dapur dan dining hall yang gila luas, ada fridge, boleh sewa pinggan mangkuk, ada tempat bersantai, laundry room, movie room yang ala2 panggung wayang, lif, bar dan aktiviti untuk pelancong. Tapi minah saleh atas aku tu kekwat sikit.. takleh nak bising2.. takleh bukak lampu. Rasa nak lepuk je. tapi aku maki gak la dalam Bahasa Malaysia sebab dia tak paham. Kehkehkeh..


Pengangkutan


Deme ni bab pengangkutan memang le efisyen bebeno. Tu nampak City Circle? free tau? *mata terbeliak* Sebenarnya tu train lama dalam city. Bila diaorang upgrade train baru, yang lama tu bagi free untuk pelancong gi memana dalam city yang jadi tumpuan pelancong. Alaa.. rakyat deme pun naik gak.. Tapi tak semua tempat la train tu pegi.

Yang train biru kuning tu salah satu train yang pergi antara bandar kat Melbourne. Diaorang kat sini takde pakai tiket dah. pakai kad yang nama dia Myki. Kira macam kat Malaysia kad touch n go tuu.. Kena top up. Naik bas atau train kena touch je. Kalau weekend tu touch sekali je dan akan di charge AUD3.30 sahaja Kemana-mana. iyeee.. mana-mana jee... Ada gak free Tourist Shuttle. Aku tunggu2 langsung tak nampak. Mampuih pi laa. Malas nak tunggu. Teksi pun banyak tapi mahai lee..


Siar Kaki


Kat sana kalau kaki tu kuat bebeno jalan kaki je laa... Jalan dalam city tu senang nak mampuih. Pelan bandar macam kotak buku matematik darjah 1. Sehari je dah boleh master jalan2 kat situ. Esok pelancong lain tanya aku siap bagi guide pulak. Diaorang ada sediakan perkhidmatan sewa basikal yang gambar kaler biru tu dalam city. Bayar AUD15 dan dapat helmet pastu boleh kayuh. Lepas pakai kena park balik kat tempat parking yang dah disediakan. Memang banyak la dalam city tu. Kalau weekend tu, kat Swanston St tu memang happening dengan aktiviti terutamanya aktiviti seni.


Queen Victoria Market



Sebenarnya memang pasar adalah tempat yang aku suka pegi kalau gi melancong. Sebab pasar adalah tempat tumpuan penduduk tempatan. Jadi, dengan itu aku dapat tengok budaya yang takde plastik. Paham ke? Aahh.. lantak la.. janji aku suka gi pasar. Pasar deme ni tutup hari senin. Bersih gila tempat jual ikan dan barang basah. Diaorang ni suka makan pisang tapi tengok2 takde jual pisang emas ke, pisang raja ke.. diaorang suka pisang yang besar2 macam pisang berangan tu. Cakap je apa korang nak kat sini insyaalah ada la.. Yang paling aku suka adalah Spanish Donut aka Churros (AUD 6 dapat 7 batang). sedap gila! 


Melbourne Aquarium


Ceh, i takyah citer lelebih kot kan? Nama pun aquarium. Opkoss la binatang dalam laut punya.. Yang special ada king penguin hidup. Yang aku suka tengok dragon seahorse dan apa tah organisma yang pelik tu.. haha.. lupa pulak. :p Nak masuk mana ada preeee sekrang dik non. Kena la bayar AUD 35. murah lagi yang Aquaria KLCC tapi opkoss la spesis binatang tu berbeza.


Docklands






Ahaks, salah satu tempat yang aku suka, pemandangan cantik, rekabentuk landskap yang menarik serta ada shopping complex. Banyak kapal persendirian berlabuh kat sini. Banyak seagull juga yang macam mesraaa jee.. Aku lepak2 pun diaorg boleh datang dekat2. 



St. Kilda Beach




Pantai ni memang happening. Datang pagi Ahad ada market yang banyak jual barang art. ohhh... aku rasa bahagia sungguh. Ada Luna Park untuk kekanak termasuk orang tua. Ala2 theme park. Idok le besoo beno.. Tapi aku tak masuk le.. Sensorang macam pak pandir lak aku kalau masuk. Pantai dia biasa2 je bagi aku. Anjing pun selamba mandi dengan tuan dia kat situ. Parking dia bagus, tak bawak keta pun okey sebab train nak ke sini memang banyak.


Yarra River



River maksudnya sungai. hehe.. Actually tempat ni biasa je, tapi sebab planning landskap dia yang bagus dan praktikal menyebabkan tempat ni jadi tumpuan untuk lepak2. Manusia memang suka tempat yang cantik, kan?


Degraves Street



*gaya ala2 budak hip hop* Ini adalah tempat luahan perasaan kami! 

*muka normal* Tempat conteng2 yang ohsem. Kehkehkeh.. nampak jari aku nak korek idung mamat kat wall tak? Hakhakhak.. kau sediakan je tempat diaorang ni nak ekspresikan idea seni. Naahhh.. tak pasal2 jadi tumpuan pelancong dan femes. Daripada ko kutuk2 tapi tak bagi solution kan? :)


Brighton Beach


Cantik kan rumah kotak tu? Actually tu bathing box, ada 82 biji je tinggal. tak tau apsal dikira bathing box padahal takde air atau elektrik pun dalam tu. Sekarang bathing box ni dah tak guna. Kira jadi heritage dan memang cun lah! *lompat* Tempat ni penduduk tempatan pun takleh bagitau aku cemana nak pegi. Dalam map pun detail tak lengkap. Lepas sehari aku sesat, keesokannya aku tekad gak pegi. Mula2 amik train kat Federal Station - Sandrigham - East Brighton. Sampai sana korang tengok laut depan korang memang takkan nampak punya. Pi jalan ke kanan.. jalan lagi... jalan lagi... sampai peluh2 sikit pastu tetiba je korang akan nampak makhluk2 comel ni. Ini adalah cara paling mudah okey? (berdasarkan pengalaman sesat aku)


Buildings


Melbourne banyak bangunan yang menarik macam Federation Square, St Michael's Church, Etihad Stadium, museum yang banyak.. (tapi kena bayar), Skyscrapper, Green Building, Federal Hotel, Inhabitat, CH2, Pixel Building dan banyak lagi la.. bebudak arkitek suka lee..


Flora dan Fauna



Eheh, (^^") Takde mende pun.. Sesaje amik gambo burung dengan bunga. 


Sunset


Lovely



Sebenarnya aku nak pi Philip Island tapi tak dapat sebab trip tu penuh. *nangis*




Nota tambahan

Diaorang tak cakap 'welcome' bila kita cakap thanks, diaorang cakap 'no worries'.

Malam takde mende. Kedai 5p.m dah tutup. Weekend pukul 7p.m. Lelain tu bar je laa. Kat Malaysia mamak 24 jam. Futsal sampai 3 pagi. Mekdi pun 24 jam. Mekdi kat sana ada 1, kepsi pun 1. Yang banyak Hungry Jacks dan Lord of The Rings. (yang ni halal)

Internet tak best. Susah gila nak dapat dan mahal giler.

Diaorang ramai pakai iPhone sebab banyak application yang ditawarkan untuk kemudahan deme. Blackberry aku tak nampak pun.

Mazda2 macam Wira je kat situ. Berlambak.

Kopi adalah budaya. Memana jalan tangan pegang kopi. Aku pun sama pegang kopi sebab nak panaskan badan. Ais? ish gila ko.. 


6 comments:

  1. Wahh! Best giler entry ni! Thanks for sharing.. :)

    ReplyDelete
  2. Hi Kirua..nice entry with simple funny language* gelak sensorang baca entry ni*
    planning of going melbourne somewhere in september, hopefully everything gonna be okay like yours ;D

    ReplyDelete
  3. hi Cerita Citra Awliya (n__n)

    hoyeaahh!! pegi laa.. jangan lupa pergi Philip Island tau.. enjoy k? :))

    ReplyDelete
  4. sempoi lah awak ni, enjoyed reading this entry...nak pi Melbourne GAKKKKK

    ReplyDelete
  5. Anonymous, cepat book ticket kat air asia sekarang! tengah murah tu.. pegi tauu.. Best!

    ReplyDelete

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...