03 July 2024

Scammer Customer Service Shopee Part 3

 Sambungan dari Part 2

Sarjan: Puan dengar ye saya nak dapatkan malumat bahagian IT Bukit Aman takut maklumat puan digunapakai oleh orang lain.

Sis: Okey

*maka Sarjan Azuan pun memulakan komunikasi menggunakan walkie talkie (lebih kurang la ye bunyi diaorang nyembang ayam masak kari)

Sarjan: IPK Pulau Pinang ke Bukit Aman, mohon buat semakan individu nama Puteri Diana Ratnasari Edward no kad pengenalan 98745632154.

BA: Bukit Aman ke IPK Pulau Pinang terima maklumat Puteri Diana Ratnasari Edward no kad pengenalan 98745632154.

Sarjan: Okey puan dah dengar ye Bukit Aman terima no kad pengenalan puan?

Sis: Betul

*sambil tunggu tu sarjan buat-buat la tanya hal peribadi aku bagai siap bagi nasihat tambahan. Tiba-tiba Bukit Aman masuk balik.

BA: Bukit Aman ke IPK Pulau Pinang, maklumat diterima daripada bahagian IT individu Puteri Diana Ratnasari Edward no kad pengenalan 98745632154 didapati merupakan keldai dadah dan mempunyai rekod penggubalan wang haram serta memiliki wang RM228,000.00 didalam akaun.

Sarjan: Puan! Puan dengar tak apa Bukit Aman cakap ni? (dia dah start buat-buat terkejut)

Sis: Ye, saya dengar (sambil ketawa kecik)

Sarjan: Puan faham ke apa Bukit Aman cakap? Puan ada apa-apa yang puan sorok dari saya ke? (nada suara dah tinggi)

Sis: Mana ada..

Sarjan: PUAN! APA PUAN BUAT NI! SAYA DAH TOLONG PUAN NI! PUAN DAH BUAT APA!  (kena capslock baru rasa macam nada suara dia kuat 😄)

Sis: Eh bila pulak saya ada duit banyak tu dalam akaun? Saya tau saya takde duit banyak tu. Awak nak check ke? (sambil ketawa)

Sarjan: PUAN JANGAN KETAWA-KETAWA, NI PERKARA SERIUS! PUAN BOLEH KENA REMAN TAU!

Sis: Haaa takpe la kalau awak reman saya.

Sarjan: PUAN JANGAN MAIN-MAIN DALAM MASA 45 HARI POLIS AKAN DATANG TANGKAP PUAN!

Sis: Takpe la awak datang je la tangkap saya.

*Tuuuttttttt* 

Sarjan dah letak telefon.

Apeke sialnya tak bagi aku letak dulu? Takkan dah koyak awal Sarjan? 

Hahahahahahahahahahaha!

Okeylah, berakhirnya episod sis sipi-sipi nak kena scam tu. Semoga memberi pengajaran kepada pembaca lain supaya tetap berhati-hati. Apa-apa saja panggilan yang *puan akan DISAMBUNGKAN ke balai polis ke jabatan imigresen ke, LHDN ke.. adalah SCAM. Kalau dia kata buat report okey saya pegi sendiri atau saya call sendiri je atau matikan je la call tu.  

No comments:

Post a Comment

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...