24 May 2012

Jenis-jenis kasut.

haa.. kalau nak tahu serba sedikit tentang jenis-jenis kasut org pompuan, meh2 aku nak habaq mai..

1. athletic shoes/ sneakers (kasut atlit)


ada je ramai yang suka kasut ni termasuk aku yang suka jalan sambil lari2 manala tau tgh2 jln tu tetiba nk kejar pencuri ke.. kena kejar anjing ke.. haa.. kan senang nak lari. :p

2. women boots (but wanita)



but pompuan ni ada mcm2 jenis weyhh... ada tinggi, rendah, yang terbukak kt depan (wedges boots), bla bla bla.. tapi aku rasa tak sesuwaaiii nk pakai kt m'sia ni sbb kita kan iklim khatulistiwa.. nk drive pun susah.. nk naik public transport? hermmm *kerut dahi*

3. casual shoe (kasut kasual)


kasut ni memang ramai yang suka sebab sesuai nak g pasar malam, g kedai runcit, g tgk  wayang dll tempat sebab sangat selesa. sesuai juga untuk semua peringkat umur.. aku rasa laa..

4. flat shoes (kasut leper)


haa.. ni mmg konpom ramai yang ada kan? kan? kan? kasut ni comel je kalau pakai dgn baju kurung cotton atau jeans pun ok. aku pun ada 2 tau.. satu brand nike satu lagi beli kt sarawak.. 15 hengget je.. 

5. high heels (kasut tumit tinggi)


setau aku laaa.. kasut ni direka oleh lelaki.. dengan rekabentuk kasut tumit tinggi ni akan memaksa dada sipemakai lebih kedepan dan punggung ditolak kebelakang bagi menampakkan bentuk tubuh kewanitaan tu lebih sikit. kalau pakai kasut ni otomatik jalan jadi lain sikit.. maklumle nk kena kontrol balancing.. aku ada satu tu pun pakai g hari raya or kenduri kawin. satu tu aku akan pakai dalam 3 tahun kot.. pastu baru tukar.. haha.. tapi idok ler tinggi beno cenggini.. tak larat mak.. 

6. sandal (selipar yang cantik sikit kot)



okey, yang ni pun budak2 remaja suka pakai sbb harga dijual dgn sgt berpatutan dan simple serta sesuai nk bwk g dating or tuition. yg ni pesen tali2 ada je yg pesen cam selipar jepun tapi tambah manik2 sikit dh jadi sandal.. tadaaa!! 

7. wedges shoes (kasut baji.. haha ni sumer salah google translator)


lebih kurang cenggitu le ghupe kasut baji.. aku pun tak reti nk explain lebih2.. sbb aku pun bukan pakai nau pun.. aku rasa dia mcm high heels tapi tapak dia rata je..

8. peep toe (kaki mengintip.. sila salahkan google translator sekali lagi)


sape2 yg pakai kasut ni sebenarnya dia suka mengintip tau.. haha.. ok2 takde.. kasut ni kewajipannya adalah jari kaki kena terkeluar sikit supaya org lain boleh mengintip.. *apakah?* peep toe ni ada dlm kategori sandal, high heels dan wedges juga.. mak pun ada jugee.. mak rasa sexy sikit pakai peep toe.. boleh?

okeyh.. ni je la serba sedikit pasal kasut pompuan. ada byk jenis lagi.. agak rumit nk terangkan.. sbb mak bukannya pandai sgt bab fesyen2 ni tapi boleh lah kan utk kita sama2 tambah pengetahuan.. kalau nk tahu lebih lanjut google2 laaaaaa.... (jangan malas!)

daaaa....

2 comments:

  1. salam kenal sis..
    Artikelnya keren-keren.. cuma kalau terlalu sering memekai wedges bisa mengganggu penrkembangan dan kesehatan kaki .. dan untuk ti apakah kita butuh kaos kaki muslimah untuk melindungi kaki kita?...
    Salam kenal dan moga sukses

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai lazu iana :) salam kenal. saya cuma menulis berdasarkan pengetahuan yang amat sedikit dan sekadar suka-suka gitu. maafkan saya jika entry ini tidak cukup maklumat untuk pemakaian muslimah ya.

      sama juga untuk kamu, semoga sukses dan terima kasih sudi baca entry saya yang serba kekurangan ini. :)

      Delete

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...