30 October 2013

Aperture

Omakaihhhh!! Sibuk nau aku sejak minggu lepas sampai la nii sibuk tapi aku curik masa gak nak buat entry ni. Mak menyampah dengan orang yang keje dengan bapak dan bapak mentua tapi takde rasa tanggungjawab tau.

Ok dah cukup meroyan. Kali ni aku nak up cerita pasal aperture. Amende kejadahnya aperture ni?

Aperture adalah pembukaan diafragma kanta. Paham? Haha. Okey, aperture ni ialah besar mana kanta nak bukak. Faham ke idak? Paham kan? Tak payah susah-susah pikior. Meh aku kasik satu imej.


Kiraan dia dalam F/Stop dan ditulis dengan nombor seperti 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11,16 dan seterusnya mengikut lensa yang digunakan. 

Lagi rendah atau kurang nombor maknanya kanta bukak lagi besau tapi kalau lagi besau nombor lagi kecik kanta kau terbukak.

No kecit = aperture / kanta besar

No besar = aperture / kanta kecit




Masa mula-mula nak guna aplikasi ni rasa macam tak kena je sebab nombor besar kanta bukak kecik, nombor kecik kanta bukak besar le pulok. Kena la makcik check siap-siap aperture makcik dan bereksperimen. Acane nak buat eksperimen? Korang pegi kat kamera tu cari le punat yang ada tulis huruf A atau AV tu.. 



Kalau ikut logik la kan, bila malam cahaya kurang maka kita kena la guna aperture yang besar. Haaaa.. aperture besar maknanya no f dia kecit tau. Aperture besar tu maknanya bukaan lensa dia besar. Jangan tertipuuu.. kehkeh.. Tapi kalau korang nak pakai aperture kecik memalam tu ikut suka la kan, takde sape nak larang pun. Ikut kreativiti masing-masing.


Depth of field (DOF)

Kedalaman medan atau dalam omputeh 'depth of field' adalah jumlah jarak yang paling dekat dan yang paling jauh untuk objek yang muncul dalam fokus dalam gambar. Ikut suka photographer yer untuk pilih fokus dalam gambar sebab benda ni adalah subjektif. 

Amende le depth of field nih? Apa kena mengena dengan tajuk aperture ni? Kena amik tau ke? Opkos le kena amik tahu sebab kalau kita tukar aperture, maka secara automatik akan tukar depth of field. 

Apa kaitannya? Okey,  ada 2 aspek penting dalam DOF ni.

1. Nilai aperture yang digunakan
2. Jarak photographer atau lensa yang di guna. 

Ada 2 jenis DOF

1. Shallow DOF biasanya untuk gambar potrait bila kita nak fokus pada ‘objek utama‘ sahaja. Oleh itu, bahagian belakang (background) perlu dikaburkan (blur).





2. Deep DOF biasanya digunakan dalam gambar-gambar landskap sebab nak dapatkan detail untuk keseluruhan gambar. 




Beza antara shallow DOF dan deep DOF
Kiri shallow DOF dan kanan deep DOF.


Penting ye.. aperture memang mempengaruhi DOF dan 2 perkara ni kena ingat;
  1. Lebih besar aperture digunakan, lebih kecil (shallow/narrow) Depth of Field.
  2. Lebih kecil aperture digunakan, lebih besar (deep/wider) Depth Of Field.




Okey, nampak tak beza dia? Nampak kan? Hehehe.. Sekarang kita dah tau asas kan? Agak-agak boleh amik gambar cantik-cantik tak lepas ni?

Macam biasa aku tak reti nak buat ending yang sopan.

Bye. :pp

sumber foto: semuanya google.

No comments:

Post a Comment

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...