25 September 2013

Negeri 5 Menara


Cerita yang menarik tentang pengalaman sebenar penulis sebagai Alif Fikri yang separuh hati belajar di sekolah agama Pondok Madani (PM) sebab dipaksa oleh emaknya yang berniat jika mendapat anak lelaki hendaklah belajar agama. 

Di PM Alif bertemu 5 rakan lain yang berbeza karakter sekaligus menjadi rapat dan mengalami pelbagai pengalaman belajar yang unik. Mereka berenam suka lepak kat bawah menara berdekatan masjid sebelum waktu Maghrib dan berangan-angan tentang cita-cita. 

Alif sehingga hampir menghabiskan pelajaran di tahun terakhir pun masih ragu-ragu tentang ke mana dia harus pergi selepas tamat belajar kerana PM tak mengeluarkan sebarang sijil seperti sekolah lain.

Cara penulisan novel ni tak macam novel Andrea Hirata, tapi ceritanya bagi aku adalah sama. Tentang keazaman kanak-kanak yang mahu berjaya. Andrea Hirata cara penulisan membuatkan pembaca berasa seronok dan seperti berada dalam dunianya. Novel ni pulak kau akan terasa betapa payahnya berusaha untuk berjaya. Masa membaca tu terasa berat dada dan emosi sebab kau macam rasa apa yang si Alif ni rasa.

Novel ni sangat laris kat Indonesia dan dah diulang cetak berbelas kali kot. 

Okey, jom tengok trailer.


Best jugak kan?

No comments:

Post a Comment

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...