25 December 2014

Penang Bridge International Marathon 2014

Lokasi : Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, Pulau Pinang.
Tarikh : 16 November 2014
Masa : 3.30 pagi
Jarak : 21 km



Sebelum 2014 melabuhkan tirai, moh le kita lekas-lekas habiskan cerita 2014 yang ada ni.

First time lari event ni sebenarnya. Dengar cerita event ni bagus la, seronok  dan macam-macam lagi. Kesungguhan orang yang join marathon ni sangat la mengagumkan tau. Dah la bayar nak masuk marathon ni bukannya murah, dah tu kena travel jejauh (penat), bayar duit minyak, tol, hotel, makan lagi. Bila join event yang agak mengecewakan memang frust la jugak kannss..

Nak kata teruk sangat tuuu.. er er er.. tak jugak tapi ada gak yang best.

Route aku yang kaler kuning tu.

Water station yang first je aku rasa nak dekat 4km kot. Walaupun lari waktu tengah malam tapi panasnya ya ampun.. Nasib baik diaorang sediakan air dalam paper cup & air botol. Aku grab je air botol tu and bawak lari sepanjang aku lari sampai habis.

Starting line untuk wanita. Tak tau la kenapa dia asingkan setiap kategori tu sampai 4.

Okey, gambar ni aku amik daripada Fb kak Intan yang aku berkenalan masa naik kereta sesama dari Hotel Seri Malaysia ke tempat lari. Walaupun kak Intan lagi tua sikit je daripada aku tapi dia punya lari memang dahsyat le. Kemain berdesup. Tahniah kak Intan! 

Ni gambar lepas lari. Masa lari memang takde le aku nak amik gambo punya. Femalas aku ni.

Laluan lalu bawah fly over dari starting point ke finishing point. Yang ni pun aku tak paham kenapa kena asingkan tempat start dan finish. Kalau dekat takpe la, jauh le pulak. Bayangkan orang sakit kaki lari full marathon nak jalan lagi. Perghh.. Oh ye line telefon kat sini punya haram jadah la. Sakit hati sesangat susah nak berhubung.

Medal aku dan medal John Lejen.

Kesian gila sape yang lari 10km sebab participant terlalu ramai macam pegi umrah. Nak lari pun berhimpit-himpit. Belum lagi cerita yang diaorang nak naik shuttle bus dari Queens Bay Mall tu dia punya beratur panjang nak arwah. Tengah nak lari ada pulak lori tangki air tengah-tengah tempat starting point, apa jadah kat situ ye dak? Siap aku tengok gambo kat fb masa nak u-turn tu dia punya ramai memang boleh pengsan la. Bila balik aku dengan John Lejen sampai tak tahan nak tunggu bas kitaorang naik je sebab shuttle bus dia tak tulis pegi Komtar atau Queens Bay. Nasib baik yang kami naik tu betul ke Queens Bay kalau pegi Komtar pun naik jugak la sebab panas gila dah time tu tak tahan nak tunggu. Siap ada orang pengsan la dalam bas.

Organizer terlalu ghairah nak dapatkan rekod paling ramai peserta sampai lupa keselesaan yang patut disediakan. Ramai peserta yang tak cukup training main ikut suka je masuk full marathon dan half marathon sampai menyusahkan peserta yang serius. Tandas yang ada pun sebenarnya tak cukup untuk 60 ribu peserta (kalau tak silaplah). Petugas yang sepatutnya bertugas siap ada yang tido atas jambatan. 

Aku habiskan larian dalam 3 jam 10 minit kot. Lari atas jambatan sangat la membosankan hokeyyyy.. Tak tahula nak joint next year ke tak. Kita tengok la cemana nanti. 

No comments:

Post a Comment

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...