09 December 2014

Perth Day 3 *27oct2014

Okeyh mari gagahkan diri sambung cerita perjalanan ke Perth. Hari ketiga ni kami plan nak jalan ke Utara dan ke utara ni cuaca makin panas. Bangun pagi je siap buat scramble egg buat sandwich, panaskan pie, packing memana makanan yang boleh dibawak.

Eh lupa kami ada beli donut comel yang akhirnya habis dimakan sepanjang perjalanan. Err susu dia memang sedap lemak berkrim tapi tak manis.

Masa nak keluar ni pun lift masih rosak. Kami sempat le tanya kat ada satu pakcik tu, sambil senyum dia jawab "Oh maybe they will fix it by this morning." Nasib baik dia jawab sambil senyum kata Jie. Kalau tak macam-macam ayat lain nak keluar dari mulut kitaorang. Lepas tu kami paksa pakcik tu tolong amikkan gambar kami kat signboard.

Okey mari tengok map kita ke arah Lancelin dan Cervantes.



Perjalanan nak ke sini amik masa dalam 2 jam gak la.


Lancelin Sand Dune

Dalam perjalanan nak ke Lancelin tu ada le nampak signboard ladang seteroberi ni. Kata ada jual, tapi sebatang manusia pun tak nampak kat sini. Maka kita ngambik gambor ladang je le.

Kami siap sesat la pakai waze, (tak guna punya waze). Dia bawak kami ke kawasan perumahan. Kitaorang keluar balik pegi la kat kedai hardware kat situ tanya orang. Laaa dah tak jauh dah pun sebenarnya. Minah mat saleh tu bagitau kami kena sewa board kat stesen minyak kalau nak buat sand boarding.

Ni la stesen minyak yang dikatakan. Ada je kedai runcit yang sewakan sandboard kat pekan Lancelin ni. Masa ni bateri aku dah nak weak sebab tak dapat kopi lagi tetiba Xeera yang baik hati dan comel belikan ai kopi susu! Hamboii gembiranya ai, thank you Xeera! Bila bateri dah recharge kita pun bersemangat le teruskan perjalanan.


Ada banyak jenis board. Kami tak amik la yang ada tempat pijak kaki tu sebab kami nak memain je kan. Sewa $20 untuk 2 jam. Kena letak deposit $50 la rasanya. Bila pulang nanti dapat duit deposit tu. Aah kami sewa satu je sandboard tu kongsi 4 orang wahaha.

Kami tak baca pun masa pegi signboard ni, dah balik baru baca wahaha.

Lawaaaaa kan? Jangan sangka pasir ni panas, sejukkk wooo pasir ni. Angin pun kuat tapi matahari memang direct la, balik tu abis legam kami berempat terutamanya aku. Eh masuk kat sini takyah bayo, free. Free? Yeay!

Lautan Hindi. Fuuuhhh..




Okey yang sebenarnya lagi best bukak kasut kalau main kat sini tapi sebab baca signboard masa balik kann.. Kami main dengan berkasut haha. 

Fuuhh masa ni angin bertiup habis terbang pasir. Tu gaya mengelak pasir lettew.

Dalam ramai-ramai tu aku tak sangka la yang diaorang bertiga ni sangat la penakut. Jie siap kagum aku berani sangat nak buat sand boarding ni. Aku ni ikut logik akal je. Buat sand boarding sambil duduk pastu kalau jatuh pun bergolek atas pasir tak mungkinlah aku akan patah riuk kan? Bila Jie, Xeera dan Omey dah try diaorang pulak naik syok. 

Macam-macam gaya la aku buat sampai gaya berenang pun aku buat tapi korang jangan tiru aksi berbahaya ni sebab nanti abis satu kepala penuh pasir hahaha.

Beria le kami ni sewa sandboard tetiba selamba je mamat ni datang bawak kotak main sand boarding. Hawau sungguh. Kalau tau aku bawak daun upih dari Malaysia.

Lepas 2 jam kami berjimba kami baca le signboard tu. Masa ni Omey drive sebab aku rasa nak rehat. Dah abis baca nak jalan keta takleh gerak, dah sudahh aku dah agak dah ni sure sangkut kat pasir. Aku try la kais pasir dan kami tolak sambil Omey bawak tapi tak berjaya. Tukar lak aku bawak dan alhamdulillah berjaya keluarkan kereta daripada pasir. Macam mana? Err aku penah lalui kereta terbenam dalam pasir kat tepi pantai dan aku dah belajar. Acane nk bagitau ek? Kena tau celah mana ko nak pusing tayar dan tekan minyak ke arah sudut yang betul.

Lepas tu kami naik atas lagi menuju ke Pinnacles.

The Pinnacles

Okey ini adalah harga tiket ye.

Kita akan dapat brochure ni sorang seketul.

Kawasan parking disediakan kalau korang berhajat nak jalan kaki dan boleh jugak bawak kereta masuk ke dalam kawasan ni.

Mula-mula tu berlagak nak jalan kaki le kan..

Sekali haa koo.. Kemain besau le tempat ni. Lepas tu omey dengan Xeera pegi amik keta. Hahaha.


Laluan kenderaan yang disediakan.

Nampak macam panas tapi sejuk gak la. 


Gagah perkasa dari belakang kot? Nampak macam berkawad pun ada gak tu.

Err agak beso le gak batu pelik ni. Tapi banyak yang kecit kenot je. Kalau ikut sejarah batu-batu ni timbul tak tentu arah tanpa sebab. Maka jadilah ia kawasan peliharaan dan pelancongan.

Kat sini kami tak lama sangat sebab nak pegi kedai cekelat kat Perth le pulak dan kena kejar masa sebab nanti pukul 5 kedai tutup.


The Margaret River Chocolate Company

Kepada pecinta cekelat memang ini tempat sesuai untuk anda kat 317 Murray St. Ikut plan kami nak pegi kat kilang dia dekat Swan Valley tapi masa ni dia dah tutup, yang sempat kami serbu kat kedai dia je la.



Haaa nampak?

Nampak? Nampak?


Meleleh air liur. Sluurpp..




Aku tak beli papepun walaupun aku penggemar cekelat. Diaorang ni beli la untuk rasa dan aku dapat le rasa sikit, terima kasih kengkawan. Nampak tak taktik kat situ? Hahaha. Kami sempat ada kat dalam ni 15 minit je sebab parking keta cuma boleh 15 minit. Celaka sungguh sistem parking dia. Dah le mahey. Kesian sebenarnya kat kengkawan aku yang kena kelam kabut tengok cekelat. Maaf lah ye. Lepas tu kami terus blah nak check in kat tempat lain le pulak.


City Stay Apartment

Alamat dia 875 Wellington St, Perth, Western Australia. Tempat ni memang kegemaran orang Malaysia (aku pun tak tau kenapa). Siap pekerja dia ada orang Malaysia.

Sumber gambar: Google.



Kawasan lobi yang luas le gak. Ada tempat parking kereta. Dekat dengan bus stop dan bertentangan dengan Harbour Town.



Tak tau yang tu tv ke tak sebab kitaorang tak usik pun menatang tu.

Hoiii bahagianya lahhh ada washing machine era 90-an dan dryer ni. Terima kasih Jie basuhkan siap lipatkan baju lagi! Yang kelakarnya diaorang ni moden giler tak tahu guna mesin basuh ni. Nampak sangat aku ni dikerah oleh mak dari kecik pegi basuh baju! Hahaha. 


Bilik yang selesa.

Eh aku lupa amik gambar bilik air ye? Hahaha. :p

Kat sini ada le swimming pool kecit kenot. Tapi memang takde le pegi sebab sejuk kot.
Sumber gambar: Google.



............................................................

Malam tu kami dah lapo, keluar le cari makanan. Bandar Perth ni kemain sunyi laaa memalam. Melbourne happening le gak. Aku agak ngeri nak jenjalan jauh-jauh. Tengah berjalan-jalan tu kami terjumpa la City Kebabs kat 377 Murray St. Ni je yag kami nampak memalam still bukak dan halal. Yang lain semua pub dan bar je la.


Kat sini takde boomerang. Kita pakai nombor je.

Apa benda tah ni dah lupa tapi sedap le sebab kami semua tengah lapo gila?

Suasana Murray St masa malam. Sunyi je.

Jangan terpedaya, itu bukan Liitle Red Riding Hood. Itu adalah Omey. 

Lepas makan kami balik jalan kaki, Jie & Xeera tolong basuh baju aku dan Omey selamat zzzz...

Okey last sebelum tamatkan entry belanja view sepanjang perjalanan hari ni.

Antara bunga liar yang ada.

Highway dia subhanallah boring gila! Hahaha. Lane memotong tak banyak, halaju kena jaga dan takde RnR. Mampos kalau tetiba rasa nature's calling.


Ni kira tempat nak luruskan kaki la sebab ada pondok dan tempat duduk.

Kira kawasan ni sepanjang highway adalah National Park. 

Ok dah tu je. Nanti la sambung hari keempat.

Bye!

No comments:

Post a Comment

Keputusan Terburu-Buru

Wah kemain tajuk post mengundang sangat, padehal nak cerita pasal marathon je. Dah bertahun tak masuk event lari ni sebab takde motivation. ...